Verzekering

Als je de auto hebt gekocht en naar nederland gehaald, heb je hem nu zonder kentekenplaten op je oprit staan - en mag je er dus nog niet mee rijden.
Toch is het maar beter om hem dan al aan te melden bij de verzekering: diefstal, hagel, bekrassen. Dat zal dan tijdelijk op alleen het chassisnummer gaan. Zo gauw je een echt kenteken hebt dien je dat door te geven. Als je er (met een eendagskenteken) mee naar de RDW importkeuring rijdt, dient hij in ieder geval verzekerd te zijn.


RDW

Er zijn door het land een aantal keuringsstations van de RDW. Die verzorgen de import van je auto. Er is daar ook een loket van de douane, voor de aangifte van de BPM. Dat gaat allemaal netjes achter elkaar. Je kunt er op bepaalde tijden zonder afspraak heen gaan (auto op oplegger), of je kunt een afspraak maken. In de bevestiging die je daarvan krijgt, staat een eendagskenteken, dat je alleen op de dag van de keuring mag gebruiken, en alleen van en naar de keuring.
Als er tussen de dag van aanvraag en keuring minder dan 2 dagen zitten, wordt het kentekenbewijs niet opgestuurd, maar moet je het vooraf (met een andere auto dus) gaan afhalen bij de RDW. Je dient zelf te zorgen dat je in te voeren auto verzekerd is. De kentekenplaten mag je zelf maken van wit karton met zwarte letters (52x11 cm, letters 3,5x7cm) Je dient een kwartier voor de keuring aanwezig te zijn voor de aanmelding.

Daarvoor heb je nodig:

  • Legitimatie
  • De (ongeldig gemaakte) farzeugbrief en doppelkarte (Duitse kenteken deel I en II)
  • Een COC verklaring als je die hebt (Certificate of Conformity)

De COC verklaring zat bij mijn auto erbij, maar dat schijnt niet altijd zo te zijn. Je kunt hem tegen betaling (rond de 100 euro naar het schijnt) bij de importeur aanvragen, of (duurder) via www.eurococ.eu

Certificate of Conformity COC Certificate of Conformity COC

Er worden gestempelde kopieen gemaakt van de Duitse kenteken deel I en II. Die moet je na de keuring inleveren bij de douane. De originelen worden ingenomen.

Na de aanmelding wordt je geroepen voor de keuring. De import-keuring is in wezen alleen het controleren van het chassisnummer en check van het merk/type. Aansluitend kun je, als dat nodig is, een APK laten uitvoeren (35 euro).

Na de keuring moet je even wachten en wordt je opgeroepen door de douane. Daar lever je de documenten in die je bij de aanmelding gekregen hebt, je BPM aangifte en een kopie van je koopverdrag. Die worden globaal doorgekeken op gebreken en dan opgestuurd naar het douane-kantoor.

De keuring en de formaliteiten waren binnen een uurtje afgehandeld, binnen twee werkdagen kreeg ik een e-mail met het te betalen bedrag. Je kunt gewoon via telebank de betaling overmaken. Er is een ander rekeningnummer als je besluit via een spoedoverboeking te betalen (kost bij de Rabobank 4 euro extra) In de mail staat gewoon het zelfde bedrag als je hebt opgegeven. Als dat echt een discutabel bedrag is krijg je schijnbaar eerst een telefoontje. Over het bedrag meldt de mail:

Als het door u aangegeven bpm-bedrag niet evident onjuist is, geef ik direct na de ontvangst van dit bedrag het zgn fiscaal akkoord aan de RDW af.

En dan nog deze:
De Belastingdienst controleert dagelijks de ontvangen betalingen. Na ontvangst van uw betaling beoordeel ik de aangifte bpm. Als u te weinig bpm heeft aangegeven en betaald, ontvangt u te zijner tijd voor het verschil een naheffingsaanslag bpm. Er kan ook een boete worden opgelegd.

Het lijkt er zo wel erg veel op dat je niets terug krijgt als je teveel hebt betaald.

De douane streeft er naar om binnen een half jaar je aangifte te verwerken (afstempelen of steekproef). Bij goedkeuring hoor je daar nooit meer iets van, maar men kan blijkbaar tot 5 jaar na aangiftedatum op dit bedrag terugkomen, vergelijkbaar met je loonaangifte.



Zodra je het bedrag overgemaakt hebt, wordt er een seintje naar de Kentekenregistratie in Veendam gestuurd, die dan een kenteken voor je aanmaakt en opstuurt. Dat gebeurt via TNT 48 uurs verzending, maar het duurde bij mij 4 dagen. Dan kun je met je nieuwe papieren naar een automaterialenwinkel om je nummerplaten te laten maken, klaar terwijl u wacht, ongeveer 20 euro. Denk er ook aan of je een witte plaat nodig hebt voor je aanhanger of fietsendrager.

BPM

Er zijn een aantal wetswijzigingen geweest. Tot 2009 betaal je in Nederland minimaal 40% BPM over de nieuwprijs. Grofweg gaat daar per maand een procent vanaf. Vanaf 2009 wordt er berekend op basis van CO2 uitstoot. Je mag de wet nemen die voor het bouwjaar van je auto geldt, of de huidige, afhankelijk welke het gunstigste is. Houdt er rekening mee dat na 2009 een auto met hoge CO2 uitstoot behoorlijk worden belast. Er zijn een aantal sites die de BPM voor je kunnen berekenen, onder andere:

www.autotelex.nl/autoimport
www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
www.bbpartners.nl/component/db8bpm/

Een schatting van de BPM krijg je gratis (handig om vooraf te weten). Het online invullen van een standaard aangifte kost 20 euro bij autotelex. Andere sites hadden vergelijkbare prijzen maar ook soms bedragen van 70 tot 100 euro.

Zelf ben ik naar een autohandelaar in de buurt gegaan, die een abonnement op autotelex had. Die heeft voor 20 euro het import-formulier voor me ingevuld. Het programma weet van de meeste gangbare auto's welke optiepakketten er zijn en welke prijzen en meerprijzen. Het resultaat is een compleet ingevulde aangifte. Bij de douane werd positief gereageerd op de aangifte via autotelex. Handmatig invullen is een moeizame en foutgevoelige zaak, die aangiftes worden doorgaans streng gecontroleerd.

BPM aangifte

Er zijn ook een hoop bedrijven en websites die je tegen betaling helpen met het volledige import-traject, inclusief aankoopkeuringen en transport. Daar heb ik geen ervaring mee, maar mijn idee is dat het goed zelf te doen is.

Als je een schadewagen importeert, kan dat in sommige gevallen voordeel opleveren voor de BPM. Daarvoor moet wel een officieel schaderapport van een beedigd taxateur overlegd worden. Dat kost enkele honderden euro's. Zover ik heb kunnen nagaan is dit alleen interessant als de auto relatief duur is en relatief grote schade heeft. Mij lijkt dat een 'amateur' dit soort auto's beter kan laten staan.



Nog even wat over de zogenaamde gatenkaas-methode: voor de keuring alles van de auto afslopen dat de waarde verhoogt, en het na de keuring weer terugbouwen: Als je niet heel goed op de hoogte bent van de standaard features van dat model, levert het waarschijnlijk meer werk op dan dat het aan korting oplevert. Daarbij heeft de RDW vrij precieze lijsten van alle modellen, pakketten en features in europa. Via het chassisnummer is de uitvoering terug te vinden. Als je er meer uithaalt als op dat model geleverd werd, kunnen ze je zelfs beboeten.

LPG G3

Er zijn in duitsland wel een handjevol auto's op LPG te vinden. Met een beetje geluk is het een installatie met een europese goedkeuring en krijg je hem bij de RDW keuring goedgekeurd als G3 installlatie. Zo niet, dan kun je hem toch hopelijk ingevoerd krijgen als gas-installatie, maar dat is voor een gemiddelde auto 350-400 euro per jaar duurder in de wegenbelasting. Voor info hierover kun je toch best contact opnemen met de plaatselijke gas-boer. Die kan in voorkomende gevallen de bestaande installatie geschikt maken voor een herkeuring G3.

Ikzelf heb er toch maar voor gekozen om een gewone benzine-auto te kopen en er in nederland een G3 installatie in te leggen (rond de 2000 euro).


Let op: er zijn in Duitsland ook aardgas en biogas auto's te vinden en de verschillende types zijn niet altijd netjes aangegeven.

Conclusie

Het is me gelukt om mijn auto te importeren.Begin oktober ben ik begonnen met het zoeken naar auto's. En zoeken naar informatie over het hele proces van importeren. Dat laatste kostte me nogal wat moeite, omdat ik nergens een mooi overzicht kon vinden. Dat is dus de reden van dit document. Ik hoop dat aspirant importeurs hier voordeel van hebben.


Wat heeft me dit nu opgeleverd? Ik heb een auto gevonden met wat schade, maar inclusief de reparatie was die 25-30% goedkoper als in Nederland. Hij was iets over mijn vooraf bepaalde budget, maar voor die overschrijding heb ik nu een auto van een jaar jonger, met zeer weinig kilometers en perfect onderhouden. Het is een auto met 'alles er op en er aan' die in Nederland maar zeer weinig te vinden is.

Ik was op zoek naar een auto met LPG maar die heb ik niet gevonden. Maar zelfs met inbouw daarvan in Nederland (ongeveer 2000 euro) ben ik nog ruimschoots in het voordeel.


Indien u de informatie over importeren nuttig vond, wordt een klik op de like/+1/tweet knoppen zeer gewaardeerd.
Dat kost u niets, maar stelt mij in staat om de site online te houden.