Aankoop

Nadat je een duitse auto hebt uitgezocht is de volgende stap een afspraak maken en gaan kijken. Als je zelf niet zo veel verstand hebt van auto's en niemand kent die met je mee wil, kun je na je eigen proefrit ook de auto laten keuren bij een Pruefungsstation.
De twee belangrijkste: www.dekra.de en www.tuev-sued.de waarbij Dekra bij de meeste Duitsers als beter wordt aangegeven (let wel: voor de koper geldt des te kritischer, des te beter!). Zij hebben in alle grote steden wel een of meerdere vestigingen. Let wel op de openingstijden en of ze dan eventueel beperkte service hebben.

Je kunt voor ongeveer 65 euro een aankooptest laten doen of voor 85 euro een volledige Hauptuntersuchung (HU = APK), ook al is die nog niet verlopen. Als je een volledige APK laat doen en je besluit daarna de auto toch niet te kopen, heeft de verkoper geluk gehad. Bij de testen wordt in ieder geval chassisnummer en kenteken gecontroleerd op diefstal. In Duitsland is er geen sluitend kilometerboekhoudingsysteem, dus dat kan niet worden getest.




Bij import naar Nederland wordt de HU datum bij de RDW deze overgenomen voor de APK. Iedere Duitse auto wordt ook nog op AU getest (Abgasuntersuchung) maar dat is in Nederland allemaal opgenomen in de APK. Een nieuwe auto gaat in Duitsland na 3 jaar voor de eerste keer op keuring, en vanaf dan iedere 2 jaar.

duitse documenten Keuring HU APK dekra tuv kfz kenteken Keuring AU APK

De Duitse HU op sommige punten strenger als de APK: een deuk met een paar scherpe randjes is al afkeur. Ook voor veel accessoires dien je een Tuv-goedkeuringsdocument te overleggen, bijvoorbeeld folie op de achterramen, opzetstukken op de uitlaat, opzetstukjes op de pedalen. Ook voor een verlaging dien je goedkeuring te hebben. Al die zogenaamde "Genehmigung" documenten moet je altijd bij je hebben in de auto, zolang de auto op Duits kenteken staat. De Dekra keurt wel zeer streng in mijn opinie. Lokale garages met keuringsfaciliteiten zijn doorgaans wat soepeler, maar in geval van aankoopkeuring is een officieel lijstje met punten van afkeur natuurlijk een mooie manier om de prijs nog te drukken, dat levert veel meer op dan de 35 euro die een APK in Nederland kost.


Nog even een tip: natuurlijk zijn al die adressen (verkoper, Tuv/Dekra, Kfz) snel op internet te vinden, maar het is erg onhandig als je ergens in Duitsland staat en je moet via een dure/langzame mobiele internetverbinding op je mobieltje die adressen staan te vingeren. Zoek ze vooraf thuis op en print ze uit. Als je geen TomTom hebt, print dan ook direkt een google maps kaartje uit.

Als de auto door de keuring komt (misschien met kleine gebreken waarover nog onderhandeld kan worden over de prijs) heb je een goede auto om te kopen. Indien niet, dan gewoon verder gaan met zoeken, er is altijd genoeg aanbod.

Betalen

We leven in een verenigd europa, maar toch is het niet mogelijk om als Nederlander in Duitsland simpel een groot bedrag te pinnen of van de bank te halen. Er blijft bij een particuliere verkoop dus weinig anders over als met een dikke beurs op stap te gaan. Denk er even aan dat ook in Nederland per pasje standaard niet meer dan 5000 euro per week kan worden afgehaald, en pinnen maar 1250. Dat kun je wel laten aanpassen, maar daar heb je weinig aan als je net voor je vertrek nog even wil pinnen.

Indien u niet over genoeg contant geld beschikt, kunt u overwegen een lening af te sluiten. Hierbij geldt om ruim vantevoren de mogelijkheden uit te zoeken en zeer zeker niets overhaast te doen. Vergeet niet dat auto's snel hun waarde verliezen en dus in het algemeen geen slimme investering zijn.




Auto naar Nederland krijgen

Als je van een particulier koopt gebruik het kenteken van de verkoper. Met een beetje geluk wil hij de auto voor je naar NL rijden, of geeft hij na de verkoop de auto mee inclusief platen/verzekering. Op deze manier spaar je een hoop gedoe met een verzekering en minstens 65 euro voor de tijdelijke kentekenplaten, dus het loont zich misschien om hem daarvoor een vergoeding aan te bieden.
Zorg dan wel dat je op het contract het tijdstip van overdracht noteert, voor eventuele overtredingen of ongevallen op de weg terug. Als hij niet bij de overschrijving aanwezig gaat zijn moet je hem een machtiging laten tekenen, zodat je de auto zonder zijn aanwezigheid kunt overschrijven.

Voorbeeld van een koopovereenkomst, inclusief eventuele machtigingen: kaufvertrag-auto.pdf

Duits Kenteken

Als Nederlander mag je door heel Europa rijden met Duitse nummerplaten, zolang je papieren en verzekering maar in orde zijn. Echter mag je NIET in een auto met Duits kenteken door Nederland rijden. De douane ziet dat als belastingontduiking en dat is geen overtreding maar een misdrijf. Zeker als je op een tijdelijk kenteken rijdt is dit een volledig overtrokken onzinnige ontmoedigingspolitiek, maar dat zijn nou eenmaal de regels.
Vanaf de grens zul je dus een Duitser moeten laten rijden (duitse collega, vriend, de verkoper). De controle hierop wordt gedaan door de douane. De politie controleert hier niet op. Als je toch aangehouden wordt, krijg je de eerste keer een informatieformulier en een officieele waarschuwing. De volgende keer heb je een serieus probleem.


Als je de auto eenmaal thuis hebt staan (niet op de openbare weg, want dat mag alleen als je belasting hebt betaald!) dan haal je de nummerplaten eraf en ga je terug naar Duitsland naar de "Kfz-Zulassungsstelle" of Bundesverkehrsamt om de auto uit te schrijven. Het is niet nodig om de uitschrijving in de zelfde regio te doen als waar de verkoper woont. Binnen zijn regio kost het uitschrijven ongeveer 5 euro, erbuiten 11 euro. Betalen gaat via een betaal-apparaat dat (in Aachen) geen maestro cards accepteerde, maar gelukkig wel contant geld.

Voor de overschrijving heb je nodig:

  • Doppelkarte, de verzekeringskaart van de verkoper
  • Fahzeurgbrief, het Duitse kentekenbewijs
  • Legitimatie
  • De oude kentekenplaten
  • Machtiging, als de verkoper er niet zelf bij is
  • 11 euro



Het Duitse kentekenbewijs deel I en II worden ongeldig gemaakt. Daarna krijg je die mee voor de RDW import. Nummerplaten zijn in Duitsland op naam, dus de verkoper kan ze hergebruiken, maar als hij een nieuwe auto gaat kopen wil hij daar toch wel nieuwe platen op. Je kunt ze dan bij de Kfz officieel laten vernietigen. Als de verkoper de oude platen wel terug wil, moet de ronde sticker van de stad van registratie er af. Je kunt hem er zelf van af peuteren, of het door hen laten doen. Dan gebruiken ze een soort frees en zijn de platen beschadigd. Daarna kun je ze per post terug naar de verkoper sturen.


Als je van tevoren je pakket aanmeldt en betaalt op www.dhl.de krijg je een barcode die je op het pakket kunt plakken. Dit pakket kun je dit afgeven bij een van de onbemande DHL Packstations, op goed bereikbare plaatsen (vaak bij een Tankstelle, station) in veel grote steden in duitsland. Daar scan je de barcode, dan gaat er een deurtje open waar je het pakketje in zet.

Ter zijde: Het systeem werkt ook andersom: zo kun je trouwens ook in duitsland pakketjes ontvangen zonder een duits postadres. Handig als je langs de grens woont en dingen in Duitsland bestelt.

Kurzzeit kenteken

Als de verkoper jou niet op zijn platen wil laten rijden, of als je koopt van een garage, moet je nieuwe platen aanvragen. Dat gebeurt terwijl je wacht.

Let op, je hebt de RODE variant nodig als je in NL wilt rijden. De gele is goedkoper maar is alleen binnen duitsland geldig en alleen voor proefritten. In Nederland rijden met deze platen is ook weer een misdrijf, ook als een Duitser rijdt. Voor rode platen geldt dat je als Nederlander NIET in een auto met Duits kenteken door nederland mag rijden. De platen zijn te verkrijgen bij de meeste lokale Kfz-Zulassungsstellen. Dat is de zelfde plek als waar de verkoper de auto moet uitschrijven, dus dat kun je combineren. Sommigen hebben op zaterdag open, maar soms met beperkte service. Check de website of bel.


Via www.strassenverkehrsamt.de kun je die platen ook online regelen.
Je hebt nodig:

  • Doppelkarte, Zulassung Teil 1 de verzekeringskaart van de verkoper
  • Fahzeurgbrief, Zulassung Teil 2 het Duitse kentekenbewijs
  • Legitimatie
  • De oude kentekenplaten
  • Bewijs van HU = Hauptuntersuchung = APK
  • Bewijs van AU = Abgasuntersuchung = milieukeuring
  • 35 euro voor het papierwerk van de nieuwe platen, 30 euro voor de platen. Let er op dat je niet overal kunt pinnen

importeren / duitse documenten - Zulassung teil 1

Verzekering

Eer de platen afgegeven worden moet je kunnen bewijzen dat de auto minimaal WA verzekerd is. Je kunt ter plekke een verzekering afsluiten. Echter: op Nederlandse paspoorten en rijbewijzen staat geen adres/woonplaats, en daarom worden die niet geaccepteerd als legitimatie. Hoera voor Europa!


Als je een Duits bankrekeningnummer hebt, wordt dit wel geaccepteerd (dan heb je je bij de bank ooit uitgebreid moeten legitimeren, en dat wordt dan vertrouwd).

Je kunt vooraf in nederland een 2-weeks groene kaart aanvragen op chassisnummer (je hebt nog geen kenteken). Dat kost 70 euro. Ook kan, als niet verplichte service, de verzekering van je huidige auto een nieuwe polis aanmaken en die dan doorfaxen naar de Kfz. Dat kost wachttijd en niet op zaterdag. Dit is echter afhankelijk van de goodwill van de verzekering. Bel vooraf om dat voor te bereiden. Natuurlijk gaan ze er dan wel vanuit dat je je nieuwe (duurdere) auto dan ook weer bij hun verzekert. Deze verzekering wordt dan geaccepteerd voor de rode kentekenplaten.




Auto Transport

Als je niet de mogelijkheid hebt om de auto naar Nederland te rijden kun je hem (laten) transporteren. Dat kost in ieder geval meer: benzine/diesel, uren en huur.

een aanhanger (auto ambulance)

Let wel op dat je een behoorlijk zware auto nodig hebt om een oplegger+auto te mogen trekken.
Ook waarschijnlijk rijbewijs BE nodig: Rijbebijs B: Aanhanger +geladen auto mogen niet zwaarder zijn als de trekkende auto, en totaal mag het niet meer als 3500 kg wegen. Dat werkt dus alleen als je een kleinere auto koopt als degene die de kar trekt.

Oplegger

Zolang het totale gewicht kleiner is als 3500 kg mag je er met een B rijbewijs op rijden. Een oplegger weegt al gauw 2000 kg, dus dan is er nog 1500 kg ruimte voor een auto.


Aanhangers en opleggers kun je soms huren bij autoverhuurbedrijven. Check ook marktplaats. Daar staan ook aanbiedingen van kleine zelfstandigen of garages die voor een redelijke kilometerprijs het transport voor je regelen. Handig als je zelf geen groot rijbewijs hebt.


verder naar "importeren in Nederland"