Algemene Aankoop-Tips

Het is goed om vooraf te weten wat de auto gaat kosten, niet alleen aan wegenbelasting maar ook aan verbruik en verzekering.

Via de website van de RDW kun je te weten komen hoeveel het door jij beoogde auto aan wegenbelasting gaat kosten. Tik hier het kenteken in en controleer de volgende zaken:

  • Tot wanneer is de APK geldig?
  • Kloppen de technische gegevens uit de advertentie met de data van de RWD?
  • Komt de auto uit het buitenland? Dit is het geval indien de "datum eerste toelating" niet gelijk is aan de datum eerste afgifte in Nederland". Dit is niet erg, maar hierdoor is het kilometertal niet te controleren.
  • Is de auto op dit moment verzekerd?

Informeer ook wat het gemiddelde brandstofverbruik is van een vergelijkbare auto.

Vraag ook bij je verzekeringsagent op hoe hoog de verzekeringspremie is en informeer of de auto wel of niet all-risk verzekerd kan worden.

Om een idee te krijgen van de waarde kun je via de ANWB de dagwaarde opvragen op kenteken.

Particulier of Dealer

Kopen bij een dealer is de meest veilige manier omdat je de meeste rechten geniet. De garage of dealer moet volgens de wet:

  • Van goede kwaliteit zijn en vrij van gebreken, behalve wanneer eventuele gebreken door de verkoper zijn aangegeven
  • in redelijke staat zijn voor gewoon gebruik, geschikt voor elk gebruik dat je de verkoper hebt duidelijk gemaakt
  • Als omschreven in de advertentie zijn
  • Deze rechten mogen niet afhankelijk zijn van een extra verzekering/garantie


Een tweedehands auto kopen bij een particulier is vaak goedkoper, maar ook riskanter. De auto kan gestolen zijn of als onderpand dienen voor een lening. Vraag daarom naar de verzekering en kentekenbewijs deel III ( indien gestolen zal de verkoper deze niet kunnen overhandigen) en vraag na of de auto afbetaald is en niet dient als onderpand (dit ook schriftelijk laten vastleggen bij koop!). De wagen moet zich volgens de wet in de staat bevinden zoals omschreven in de advertentie, maar verder niets.



Sommige autobedrijven geven zich uit als particulier om moeilijk te verkopen occasions kwijt te worden. Ze adverteren dan anoniem op internet of in de krant. Je kunt ze herkennen aan de volgende punten

  • Advertenties maken gebruik van een telefoonnummer met een specifiek tijdstip om te bellen
  • Hetzelfde telefoonnummer wordt gebruikt voor meerdere advertenties
  • Wanneer je belt en vraagt naar 'de auto' vraagt de verkoper 'welke auto?'
  • De verkoper wil de testrit niet bij zich thuis houden maar je ergens op een trefpunt ontmoeten


Als je een afspraak maakt voor een bezichtiging, dan doe dit overdag, zodat je de auto in daglicht kunt bekijken. Zorg er ook voor dat er iemand meegaat, liefst een persoon van het andere geslacht (deze let op andere dingen!).


Zorg altijd dat gemaakte afspraken schriftelijk worden vastgelegd, onafhankelijk waar je de auto koopt (dealer of particulier). Op deze manier is er weinig ruimte voor discussie als achteraf blijkt dat de auto niet voldoet aan de verwachtingen. Mondelinge afspraken zijn ook bindend, echter deze zijn altijd moeilijk te bewijzen als het erop aankomt.

Autopapieren

De controle van de autopapieren is zeer belangrijk, zeker bij aankoop van een tweedehands auto. Controleer of de hierin vermelde gegevens wel kloppen met de wagen.
Vraag de verkopende partij om een identiteitsbewijs, zodat je kunt controleren of de naam op de autopapieren overeenkomt met de naam op het kentekenbewijs.

Ga daarna in ieder geval het chassisnummer na. Dit nummer is op meerdere plaatsen in het chassis van de auto geperst. Vaak op een gemakkelijk leesbare plek maar ook op verborgen plekken die alleen kenners bekend zijn.

Tip: De locatie van het nummer staat vermeld op het kentekenbewijs.

Onderhoudsboekje - Kijk welke gebreken zijn vastgesteld bij een vorige keuring en welke zaken er in het oog gehouden moeten worden. Hiermee kun je ook de kilometerstand bevestigen en controleren of de auto in regelmatig onderhoud is geweest en welke reparaties er gedaan zijn.
Verder kun je ook vragen of de auto in het bezig is van een nationale autopas. Deze instelling registreert op zoveel mogelijk tijdpunten (bv apk-keuring) wat de kilometerstand was.


auto nationale autopas NAP tweedehands
  logo nationale autopas


Vraag ook naar oude rekeningen en controleer of de wagen dealer-onderhouden is (dealer-onderhouden is beter dan onderhoud bij een gewone garage aangezien de dealer specifieke kenmerken en eventuele problemen van dit type auto, zoals terugroepacties of problemen, en hierop kan inspelen bij het onderhoud). Bel ook de dealer of garage waar het onderhoud gepleegd is en vraag of ze daadwerkelijk met deze auto bekend zijn en of er eventuele bijzonderheden in het onderhoud zijn.

Ga ook na of de auto nog APK-gekeurd is. Als dit niet het geval is, zorg dan ervoor dat dit gebeurt voordat de auto op je naam wordt gezet. In Europa is een APK-keuring verplicht en zodra er een auto ongekeurd op je naam wordt gezet krijgt de RDW hiervan bericht en zal overgaan tot het uitschrijven van een boete.

Interieur

Aan de hand van het interieur kun je zien wat de vorige bestuurder voor persoon was. Een gesleten versnellingspook, pedaalrubbers met weinig profiel, doorgezakte stoel of een glad gesleten stuurwiel tonen duidelijk dat de wagen veel kilometers heeft gemaakt. Het is moeilijk(er) om versleten pedaalrubbers te verdoezelen.



Verder is het interessant de volgende zaken te controleren:

  • de ramen, deurranden en eventueel schuifdak en de kofferbak op vochtinsijpeling
  • is de vloerbekleding vochtig (kan duiden op binnendringend water - maar kan ook vochtig zijn kort nadat de auto professioneel schoongemaakt is)
  • is de asbak vol met sigarettenpeuken en is de hemelbekleding niet verkleurd, kijk vooral achter de zonneklep (teerkleur geeft lichtbruine vlekken)
  • de schakelaars (lampen, airco, ... ) en de correcte werking
  • Kijk nauwkeurig naar het element van de kilometerteller (bij beschadigingen mogelijke aanduiding van achteruitdraaien v/d kilometerteller!)
  • of de handrem niet te ver kan worden opgestrokken (teken van slijtage of incorrecte afstelling)
  • of de deuren en de kofferbak goed in het slot vallen
  • of de kofferbak muf ruikt (mogelijke aanduiding van indringend water)
  • de gordels en gordelspanner of het lock-mechanisme nog werkt.
  • Rol de gordels helemaal af om te controleren of er geen beschadigingen of viezigheid aanwezig is
  • de eventueel aanwezige Airco koude lucht blaast. Komt er een muffe lucht vrij uit de roosters betekend dit meestal dat er schimmelvorming op de condensor aanwezig is (deze moet dan gereinigd worden, zeker als u last heeft van astma)
auto stuur slijtage occasion tips
  versleten stuur

Motor

Statische controle

  • Controleer de motor op algemeen uitzien (lekkage van olie of koelvloeistof)
  • Verwijder de oliestop en kijk of er zich geen "mayonaise-achtige" substantie gevormd heeft (mogelijk teken van een slijtende koppakking)
  • Controleer of de remvloeistof helder is (zwartverkleuring geeft aan de deze dringend vervangen moet worden en eventueel rubberslangen en dichtingen aangetast zijn)
  • Controleer het pijl van de remvloeistof, te laag kan duiden op versleten remmen of lekken die niet met het blote oog te zien zijn
  • Open de koelvloeistof (niet de ruitenwisservloeistof) en steek je vinger erin. Als je nu je vingers over elkaar wrijft moet het glibberig aanvoelen. Het mag verder niet naar water ruiken.

auto mayonaise motor tweedehands gebruikt auto motor olie lek auto motor remvloeistok braking-fluid black
     mayonaise bij oliestop                            olielek                                  zwarte remvloeistof


Draaiende controle

Laat de motor draaien en luister goed naar het geluid (ongewenste geluiden zoals rammelen van de uitlaat, piepende riemen etc).Het mag sneller of langzamer zijn (afhankelijk van de toeren), maar het moet wel een 'constante' toon zijn ( 'rrrrrrrrrr') en er mogen geen haperingen zijn ( rrr rr rrrr rr rrrr ).

Kijk naar de kleur van de uitlaatgassen, deze moeten doorzichtig zijn.

  • blauwkleuring bij benzine duidt op olieverbruik, grijze tot witte damp op een mogelijk sneuvelende koppakking door verbranding van water
  • zwarte rook en roetvorming duidt bij diesel op een onjuiste brandstofpomp instelling en een slechte verbranding (let wel: bij een turbo-diesel is het normaal dat er wat zwarte rook vrij komt bij het accelereren!)
  • Hou ook iets voor de uitlaat (bv je schoen) om te controleren of er nergens uitlaatgassen onsnappen (lekken)
  • De motor moet bij deze test gaan stikken en af willen slaan; dit duidt aan dat er nergens lekken zijn
  • Als de km-stand boven de 120.000 km ligt is het slim om na te gaan of de auto een distributieriem heeft (vervangen is duur!) en of deze al is vervangen (onderhoudsboekje). Sommige wagens hebben een distributie-ketting, deze gaat niet snel kapot.

auto uitlaat rook roetvorming damp uitlaatgas auto uitlaat rook roetvorming damp uitlaatgas
     grijs/witte damp uitlaat                            roet uit uitlaat

Schokdempers

Druk de wagen naar beneden ter hoogte van de wielen. Wanneer je de wagen loslaat moet hij in 3 slagen zijn gestabiliseerd. Blijft de wagen nadansen is er sprake van een lekkende of versleten schokdemper. Test alle 4 de schokdempers.

Controleer ook of er lekkage is aan de schokdempers, een schokdemper die lekkage begint te vertonen kan nog een goede dempende werking hebben maar na verloop van tijd stuk gaan.

Banden

De banden zeggen veel over het verbruik van de wagen en de toestand van de schokdempers. Zitten er oude banden op? Kijk dan vooral naar een patroon in de slijtage. Als het patroon onregelmatig is kan dit komen door slechte uitlijning of iets ernstigers zoals een versleten ophanging.

auto band slijtage scheef schuin auto band slijtage scheef schuin
   scheef afgesleten (bovenkant)             versleten band

Als er gloednieuwe banden op een tweedehands auto met hoge kilometerstand liggen kan dat toeval zijn, maar het zou ook kunnen zijn om iets te verdoezelen.

Exterieur

  • open de deur en controleer in de deurstijl of de scharnieren schoon en gesmeert zijn. Veel viezigheid kan erop duiden dat de eigenaar de auto niet goed heeft bijgehouden / gepoetst
  • Let op kleine putjes in de lak en op sinaasappelstructuur (dit kan erop duiden dat de auto (plaatselijk) is overgespoten
  • Ga aan de voorkant of achterkant van de auto staan en kijk langs de auto om kleine deukjes te zien. Deze zie je het beste in daglicht
  • bekijk de motorkap op steenslag
  • Kijk ook naar spuitnevels op rubbers en bij de ruiten (mogelijk nieuwgespoten schade-wagen)
  • bekijk de onderkant van de deuren op roestvoerming en zwakke plekken
  • bekijk de ruiten op (beginnende) sterretjes (controleren in buitenlicht)
  • Controleer of de rubbers goed in de ramen en deuren zit
  • Controleer het hitteschild op beschadigingen - dit kan komen door hard over drempel te rijden
  • Zoek naar eventuele roestplekken
auto lak sinaasappel structuur sinaasappelstructuur
     lak met sinaasappelstructuur

Proefrit

Indien de wagen door de bovenstaande controle komt kunnen we gaan denken aan een testrit, daarbij kun je nog beter controleren of alles goed werkt en er geen gebreken zijn. Tijdens de rit is het een idee om een geschikte weg te zoeken die leeg is, en de tests voor rechtdoor rijden en remmen in het midden van de weg uit te voeren (dus niet 'netjes' aan de rechterkant).

  • Begin met een eventuele airco aan te zetten om te controleren of deze ook echt werkt (na enkele minuten moet dit goed voelbaar zijn)
  • Luister goed naar de motor en voel aan hoe de wagen op de weg ligt
  • Voel aan hoe de wagen op de we ligt - let op de vering en test de remmen
  • Controleer als de motor op bedrijfstemperatuur is of hij onregelmatig draait op het stationaire toerental of met haperingen accelereert
  • Voel of de koppeling rustig of stug gaat (kan per auto-type verschillen)
  • Schakel wat 'ruw', dus in een te hoge of te lage versnelling en probeer ALLE versnellingen
  • Voel of het stuur trilt, vooral te merken op de autobaan bij hoge snelheid ( trillen van het stuur ligt vaak aan onbalans van de wielen)
  • Probeer uit of de versnellingbak kraakt
  • Staat het stuur recht - en rijdt de auto rechtdoor bij constante snelheid?
  • Trekt de auto naar een kant bij het (sterk) remmen? Flink remmen en controleren of hij niet naar een kant afwijkt (een kant optrekt).
  • Kapotte wiellagers kun je horen als je door de bocht gaat
  • Goed op de handrem zetten en proberen weg te rijden - trekt hij door de handrem is het goed, slaat hij af kan het duiden op problemen met de koppeling.
  • Branden Waarschuwingslampjes?
  • Heeft de auto genoeg pit
  • Na de testrit controleer je nogmaals of de auto geen 'mayonaise' aan de binnenkant van de oliedop heeft

Een auto met trillende stuurkolom of krakende versnellingsbak is oninteressant! Kleine mankementen zijn echter onderhandelingspunten voor de vraagprijs.

U kunt overigens ook tijdens de test-rit bij een andere garage in de buurt een afspraak maken om een onafhankelijke check laten uitvoeren om een professionele mening te krijgen en meer zekerheid te hebben over uw mogelijke aankoop.

Laat u zich indien u twijfelt of er geen goed gevoel bij heeft, niet overtuigen. U kunt dan beter afzien van de koop

De overdracht

Als u overtuigt bent kunt u overgaan tot aankoop. Bij een particulier of onbekende garage besteed u extra aandacht aan de betaling. Dit is bij een vertrouwde garage of merkdealer geen probleem.



  • Vraag minimaal 3 dagen vantevoren uw verzekering aan. Laat deze ingaan op de datum van de overdracht
  • Onderteken het koopcontract nadat u de auto een laatste maal bekeken hebt ( is het dezelfde, zitten er geen nieuwe deuken in?)
  • overschrijving
    • Bij een prive-persoon: Zoek een postkantoor uit waar de tenaamstelling geregeld wordt
    • Bij een garage: Meestal regelt deze voor u de overdracht bij het postkantoor
    • Sommige merkdealers kunnen direct, zelf auto's overschrijven
  • overschrijving
    • Vermijd contante betaling
    • Bij een prive-persoon: Ga samen naar de bank en maak het over aan de balie
    • Alternatief in het bijzijn van de ander via telebanking overboeken
  • Let erop dat je alles meekrijgt
    • Alle autosleutels
    • Ondertekend Contract
    • De papieren en auto-boeken
    • De auto